Nutida Musik # 1 2010: ”Teater”
Är musikteater liktydigt med opera? – Nej. Men de former av experimentell musikteater som frodas på kontinenten lever i Sverige på undantag både i press och på repertoaren. Dessa teaterformer är angelägna inte minst då de ingår i en allmän orientering inom samtidskonsten mot det performativa och det fenomenologiska.
Nutida Musiks nya teaternummer handlar, för att citera ur Matthias Rebstocks essä ”Lyssnandets iscensättning”, om ”hela fältet … från avancerade uppgörelser med repertoaropera, över den så kallade nya operan, den experimentella musikteatern, ljudkonsten, till de olika formerna av musikalisk performance”.
Den schweiziske tonsättaren Beat Furrer intar en central plats i flera texter i detta nummer. Inte minst samarbetet med regissören Christoph Marthaler har placerat Furrer i frontlinjen för ny dramatik i Centraleuropa. Vi intervjuar Furrer om hans och Marthalers senaste föreställning Wüstenbuch. Vi analyserar också den tyska konstnären Rebecca Horns regi, scenografi och kostym till Salvatore Sciarrinos opera Luci mie traditrici. Därtill intervjuar vi Svante Aulis Löwenborg om scenen för ny musikteater i Göteborg, samt presenterar den experimentella ensemblen Scenatet från Århus.
Vi inventerar också den senaste litteraturen om skaparen av ”instrumental teater”, Mauricio Kagel, och presenterar ny musikteater på scen, film och cd. Vidare analyserar vi ett soundscapeprojekt, presentaterar Bernhard Leitners ljudinstallationer och Fenn O’Bergs samlade skivutgivning, samt diskuterar GAS-festivalen. Vi recenserar Lucia Ronchetti, Chen Yi, Peter Ablinger, Karen Tanaka, Jonny Axelsson, Guttmann & Wilhjalmsson, Göteborg String Theory, Örjan Sandred, Anna Eriksson, Pascal battus, Christine Sehnaoui Abdelnour, tubakonserter, Marja-leena Sillanpää, Bernhard Lang, Tony Conrad, samt många fler och en hel del annat.
Trevlig läsning!
Andreas Engström & Johan Redin