Q#2016#1
26 januari 2015, Instants Chavirés, Montreuil
I baren på Fylkingen i Stockholm är den vanliga starkölen sedan en tid utbytt mot mer förfinade sorter från amerikanska mikrobryggerier. Men det är inte bara Fylkingen bland alternativscenerna som har hög svansföring vad gäller dryckesutbudet. Paris motsvarande rum för experiment, Instants Chavirés i Montreuil, strax utanför stadsmuren, är på samma sätt präglad av de lokala gastronomiska trenderna och serverar i sin tur belgisk trappistöl och vins naturels.
Instants Chavirés har i år funnits i ett kvartssekel och är något av en institution i Paris med omnejd. Precis som Fylkingen, eller Ausland i Berlin och Cafe Oto i London, scener med olika historia och förutsättningar idag, drivs föreningen av ideella krafter och presenterar musik under paraplyet noise improvisation, experimentell och allmänt ”alternativmusik”. Många musiker som framträtt på Instants Chavirés har även spelat på nämnda scener och andra runtom i Europa och Nordamerika – namnen och konstellationerna återkommer.
Vid sidan av ett program med ofta flera konserter i veckan driver de aktiva inom föreningen också workshops, till vilka de ibland tar in specialister på till exempel hårdvaru-hacking, instrumentbygge eller elektronik. Det rör sig om såväl fortbildning som introduktioner där resultatet presenteras löpande under de åtta konserter per år som är upplåtna åt den lokala scenen, det vill säga Paris med viss tyngd mot Montreuil. På dessa konserter, som inte är kuraterade utifrån ett visst tema, framträder huvudsakligen yngre musiker, ofta amatörer som nyligen genom Instants Chavirés kommit att intressera sig för alternativmusik.
Under ett besök i januari kunde man höra ett typiskt digert program med bland annat experimentella sånger med slagverk av duon Contre Coup och ett noiceperformance med Cyril Menauge och Ben Pagier. Månadens workshop i att bygga egna instrument arrangerades av Nina Garcia och leddes av Arnaud Rivière. I konserten deltog en handfull personer, huvudsakligen kvinnor, som spelade ett set de man med en mängd ombyggda apparater utforskade samspel och dynamik i brusets utmarker. Konserten var mycket välbesökt; en i princip fullproppad lokal nästan utan sittplatser och ett bevis på Instants Chavirés – och andra, flera nämnda, motsvarande föreningar för experimentell musik – betydelse för den regionala musikscenen. Och en påminnelse om att det finns betydligt fler stilistiska schatteringar och nivåer inom populärkulturen än vad man kanske tror.
Andreas Engström