Mars 2022 *** DRAWINGS FOR FASHION är namnet på en serie av teckningar där omslagen till de senaste utgåvorna av Nutida Musik igår. Konstnären Leif Elggren ligger bakom dessa egenartade oregelbundna formationer av rundlar i rött, vitt och svart. I det här numret berättar han om det plötsliga avstampet till det projektet, i en replik som en okänd dam råkade fälla i väntan på grön gubbe vid ett övergånggställe i New York. Intervjun, signerad Magnus Bunnskog, vindlar genom Elggrens omfattande konstnärskap för att till sist landa i den märkvärdiga prosatexten Tånageln.
Numret präglas i hög grad av utblickar, estetik och etik. Den tyske tonsättaren Johannes Kreidler skriver om vad kompositionsundervisning skulle kunna vara, men kanske inte alltid är, medan Tim Rutherford-Johnsson lyfter fram hur många krafter det egentligen ligger bakom varje musikaliskt verk, och hur detta blir synligt när vi lämnar arvet från idén om det Ensamma Geniet bakom oss.
Konstens och konstnärens position i förhållande till omvärlden är idag krångligare än kanske någonsin, åtminstone i vissa fall. I höstas visade Bonniers konsthall Lawrence Abu Hamdans utställning Dirty Evidence, där ljud på olika sätt stod i fokus. Frågorna hopade sig för Åsa Stjerna och undertecknad, där vi gick mellan verken. Resultatet blev en diskussion om bland annat etik och ansvar när andra erfarenheter än de egna utgör konstnärens material.
Nutida Musik vill också gärna skryta med att vi här publicerar en essä av Natasha Barrett om spatial komposition, en text med viss teoretisk densitet och den första i sitt slag inom detta område i svensk språkdräkt.
Och så recensioner, såklart, Nutida Musik har i vanlig ordning läst, besökt och lyssnat.
Men först bjuder Carl-Gunnar Åhlén på en exposé över svensk musik i ISCM-sammanhang, föranledd av att det är 100 år sedan the International Society for Contemporary Music grundades. Organisationens svenska sektion är som bekant Nutida Musiks utgivare, och samlar medlemmar från runt 60 länder på alla kontinenter utom sydpolen.
När det här numret ser dagens ljus har Rysslands vettlösa angrepp på Ukraina pågått i drygt en månad. I skrivande stund ingen fred eller ens antydan till avmattning i sikte. Vrede och sorg inför händelseutvecklingen följer oss liksom oräkneliga andra dessa dagar. Vi ansluter oss till och vidarepublicerar här internationella ISCM:s officiella uttalande från några dagar efter att krigshandlingarna inleddes.
Susanne Skog
– – –
ISCM STATEMENT February 28, 2022
The ISCM acknowledges with horror and dismay the invasion and war currently being waged on Ukraine. We denounce all such attacks, and their threat to life and civilization. The ISCM arose 100 years ago from a desire to contribute to world peace and respect through musical collaboration and sharing of insights. The attacks currently occurring in Ukraine are anathema to the ISCM: they destabilise world peace and they destroy musical life. Without musical life there is no real living. We fear for the safety of our members in Ukraine and fervently hope the war will be brought to a swift close.
Dr. Glenda Keam, President, ISCM