September 2022 *** I DETTA NUMMER är det långa perspektiv i lika stor utsträckning som dagsfärska nedslag som gör sig gällande.
Inte minst med tanke på nyheten om Fylkingens öde som inleder detta nummer – situationen för kulturverksamheter som förlorar sina lokaler på olika grunder är allvarlig. Här handlar det om en nittioårig verksamhet som nu tvingas lämna den adress man haft sedan 1980-talet.
Ett drygt årtionde före Fylkingens etablering i Münchenbryggeriet kom Raymond Murray Schafer, med sällskap, till Stockholm. I Susanne Skogs essä om ljudpromenader – med förskjutningar i såväl tid som rum – återbesöker hon bland annat en ljudkarta över Gamla stan som kom till under denna visit år 1975.
Manifest brukar utgöra goda tidsmarkörer; de blickar in i framtiden med ett stadigt grepp om samtida frågeställningar. Tonsättaren och klangregissören Marcus Wrangö tecknar med sitt Manifest för spatial konsert en möjlig poetik för konsertformatet där mono spelar lika stor roll som ambisonics.
Pianisten Martin Malmgren reflekterar över de komplikationer som uppstått i svallvågorna av det kulturpolitiska arbetet för ökad jämställdhet inom konstmusiken, något vi på redaktionen skall komma att öppna upp för en vidare, och fördjupad diskussion.
Den observante har garanterat noterat det slagkraftiga omslaget där stråktaglets ädla ursprung manifesteras. Detta markerar inledningen till en serie om tre verk särskilt skapade för tidskriften, signerade duon Vinyl -terror & -horror, sedan länge verksam i Berlin men med rötter i Danmark. Vi glæder os!
Nutida Musik bevakar denna gång festivaler, ljudkonstutställningar och konserter i Malmö, Stockholm, Vadstena, Göteborg och Madrid. Vi har även läst böcker och lyssnat på några nya skivor.
God läsning.
Magnus Bunnskog