Februari 2023 *** DET HÄR DUBBELNUMRET tog tid på sig för att krångla sig ut ur pressarna, ända in på 2023. Å andra sidan är detta en utgåva av format. Vi inleder med ingen mindre än Carola Bauckholt, tysk tonsättare som nyligen besökte Sverige. Magnus Bunnskog lyckades fånga henne för ett samtal kring hennes musikaliska arbete och tänkande, där humor uttryckligen inte har en plats – enligt Baucholt själv, vill säga. Vi publicerar även partiturutdrag ur två av hennes verk, Doppelbelichtung och Treibstoff.
Nutida Musik har flera gånger tidigare dröjt vid det mörka och fortsatt mörknande läget för de svenska och i synnerhet stockholmska musikscenerna. Vi är därför lite extra glada över de två texter som båda bestämt visar på möjliga vägar framåt för konstmusiklivet: Ragnar Berthlings alternativa Kulturvision inför 2030 och tonsättaren Leo Nilssons konstaterande att det nu är hög tid att låta bygga ett konserthus för EAM på central plats i Stockholm: »Ekonomiskt är satsningen att jämföras med kostnaderna för uppförandet av en normal sporthall.« Berthling, som till vardags är verksamhetsledare på Musikcentrum Öst, har länge följt kulturpolitikens vindlingar, och tecknar sin vision mot bakgrund av en genomlysning av läget och varför vi nu står där vi står.
I 50 år har studenter kunnat möta sina första sinuskurvor i elektronmusikstudion på Kungl. Musikhögskolan. Kim Hedås och Fredrik Hedelin ger oss ett initierat svep över detta halvsekel av EAM-utbildning och dess skiftande förutsättningar.
Vidare riktar vi blicken mot bokens dubiösa potential via operakonsten och George Benjamins Written on Skin, i en essä av Axel Englund. Förra numrets debattext som bland annat hävdade att kulturpolitikens genomgripande genusperspektiv leder till självcensur får ett svar av Wolfgang Undorf. Redaktionens förhoppning är att diskussionen leder vidare genom fler nummer framöver.
Numret avslutas med hela 39 sidor av idel recensioner och rapporter om utgåvor, konserter och festivaler runtom i världen. Mycket läsning blir det. Varmt välkommen!
Susanne Skog