Maj 2023 *** LODET OCH SPJUTSPETSEN. Titeln kommer upp för mitt inre när jag skall sammanfatta innevarande upplaga, nummer 291 i ordningen. Bo Wallner – en av tidskriftens tidigare redaktörer, tillika musikforskare, pedagog och verksam både inom Fylkingen som Måndagsgruppen – inleder sin bok med följande ord:
Lodet är det man sänker. Spjutet är det man kastar mot framförliggande mål. Lodet står här för pejlingen av traditionen, spjutet för nyskapandet. Lodet står också för det som är utforskning av det ›inre landskapet‹, spjutet för det som är utmaning och uppbrott.1
Lodandet och spjutkastandet står i detta nummer de tre tonsättarna Alison Isadora, Jo Kondo och Fredrik Mathias Josefson för. Isadora utforskar rollen som tonsättare, kompositionspraktiken och dess ekologi, sett ur såväl ett personligt, historiskt som ett blivande-kommande perspektiv. Josefson tecknar en poetisk, vetenskaplig topografi över det elektroakustiska, akusmatiska komponerandets rum och rumsligheter. Kondo intervjuas av Daryl Jamieson med anledning av tyska Musiktextes publicering av hans bok, i översättning från japanska till engelska av Jamieson.
Lodet och spjutspetsen står även för Musiktextes redaktör Gisela Gronemeyer som hastigt gick bort den 9 april 2023, och vars minne redaktionen på detta sätt vill hedra.
Magnus Bunnskog
1. Bo Wallner, Lodet och spjutspetsen. En skrift om det konstnärliga utvecklingsarbetet, Stockholm: Musikaliska Akademien, 1985.