December 2023 *** NUTIDA MUSIK AVSLUTAR ÅRET med ett välfyllt nummer som i sedvanlig ordning både blickar runt hörnet, in i framtiden, och ser det som format nutiden. Efter nyår släpps en bok av Paul Purgas, som en del av hans fascinerande och omfattande arbete kring den elektroakustiska musiken i Indien för ett halvt sekel sedan, där en serie lyckliga omständigheter lett honom till ett källmaterial på väg att förfaras, men som efter omsorgsfull restaurering tecknar en bild av en framsynt konstnärlig verksamhet vars historia nu kan berättas.
En annan konstnärlig praktik som vilar på ännu äldre källor, men i relation till mer samtida arbetsmetoder i gränslandet mellan japanska och nordamerikanska skolor och metoder är den hos tonsättaren Daryl Jamieson som i sin essä Att plocka upp traditionens trådar omsorgsfullt föreslår meningsfulla alternativ i ”apokalypsens tidevarv”.
Fylkingen, vår nationalscen för samtida konstnärlig spjutspetsverksamhet, har nu lämnat den adress där man befunnit sig sedan 1980-talet. Vi på redaktionen har tidigare rapporterat om bakgrunden till denna radikala och oönskade förändring som den nittioåriga föreningen ställts inför. Vi önskar Fylkingen en lycklig pånyttfödelse på sin resa som nu inletts på en adress i söderförorten Bredäng. Men innan dess hölls en fyra dagar lång flyttfest som Nutida Musik bevakat och här redovisar med ett omfattande bildreportage, i ett försök att fånga något av alla de flyktiga ögonblick, möten och akter som ägde rum sent i oktober 2023.
Avslutningsvis redogör Torbjörn Elensky för konstnären Tom Phillips konstnärskap där det labyrintiska projektet A humument bland annat inkluderar partituret till operan Irma, vilket realiserats av exempelvis Gavin Bryars och Brian Eno.
Därtill recensioner med läs- och lyssningstips samt besökta konserter och utställningar.
Med önskan om god läsning och ett likaledes gott nytt år,
Magnus Bunnskog