Den stående publiken applåderar och visslar entusiastiskt när Leo Correia de Verdier bugar sig med hopslagna händer i en försynt gest som får avsluta detta helt korta framförande av Stygn, som öppnade festivalen Sound of Stockholm utanför Hörsalen på Kulturhuset.
Arkiv
Icke infriade förväntningar – Olga Neuwirth gör en amerikansk Lulu
Olga Neuwirths nya opera American Lulu baseras på Alban Bergs Lulu. Med viss inspiration från filmen Carmen Jones, som placerar Carmen i den amerikanska södern, har Neuwirth förlagt handlingen till 50-talets New Orleans och 70-talets New York City, mot en bakgrund av sociala omvälvningar som medborgarrättsrörelsen och motkulturen.
Högsta aktivitet på GEIGERfestivalen
Geiger slår upp dörrarna för en 30-dagars festival (hela november). När de flesta tänker två eller tre-dagarsfestival, tänker Geiger 30!, för att mer eller mindre citera Tony Blomdahl och Sven Rånlunds invigningstal. Nåja, det hela sjösätts finfint med champagne och ett nästintill fullsatt teater Cinnober, som är den plats på vilken alla dessa 30 dagar äger rum.
Spontana infall och hisnande melodik – Hermeto Pascoal & Aline Morena i Stockholm
Hermeto Pascoal är en färgstark och begåvad musiker och tonsättare som tidigare ofta framträtt ensam och utan problem lyckats bära en hel konsert på sina axlar. På ålderns höst är det uppenbart att han behöver en medmusiker för att hålla energin uppe.
Nordiska Musikdagar i Stockholm. Konstnärliga ledaren Catharina Backman intervjuas.
I morgon, onsdag invigs Nordiska Musikdagar i Stockholm. Konstnärlig ledare för årets festival är tonsättaren Catharina Backman som här intervjuas av Andreas Engström.
Nordisk musik betraktad utifrån
Det är något speciellt med nordiska musikfestivaler när de äger rum utanför Norden. Norden betraktad utifrån verkar uppmana till reflektioner kring vilken miljö denna musik uppstår i.
Laurie Anderson levererar – en Dirtday!
Två år efter framträdandet med Delusion på Tuppfestivalen är Laurie Anderson åter i Uppsala. Nu är det med sista delen i sin trilogi som efter Happiness och The End of the Moon kulminerar i Dirtday!.
Public Service och mittfåran – SR c – en radiofonisk angelägenhet
Nyligen lade Sveriges Radio ner den digitala radiokonstkanalen SR c. Sedan 2001 och under närmare ett decennium har SR c gått i främsta ledet internationellt för ett nytt sätt att göra radio och konst. Detta har sammanfallit med en expansiv och visionär tid inom public service. Nu finns det inga pengar för att ens för löpande underhållning av kanalen och man stänger ner den. Nathaly Salas skriver om vad SR c inneburit för radiokonsten och om Sveriges radios ansvar för public service.
Nutida Musik recenserad och nominerad till Årets kulturtidskrift
Den senaste månaden har varit mycket positiv för Nutida Musik. Det nya numret om litteratur har fått mycket uppmärksamhet och tidskriften har också ännu en gång blivit nominerad till priset för Årets Kulturtidskrift.
Nybrokajen och politikens dramaturgi
I samband med nedläggningen av Rikskonserter intervjuade jag kulturekonomen och professorn i företagsekonomi Alf Westelius (i Nutida Musik # 1 2011). På frågan om vad det var för motiv som låg bakom nedläggningen svarade han att det främst handlar om politisk dramaturgi, att visa styrka genom att agera. Först blev jag ställd, men förstod snart […]