I samband med nedläggningen av Rikskonserter intervjuade jag kulturekonomen och professorn i företagsekonomi Alf Westelius (i Nutida Musik # 1 2011). På frågan om vad det var för motiv som låg bakom nedläggningen svarade han att det främst handlar om politisk dramaturgi, att visa styrka genom att agera. Först blev jag ställd, men förstod snart […]
Arkiv
Koll och noll koll på Cage
Inte mindre än två konserter gavs i Stockholm på årsdagen av John Cages födelse för 100 år sedan. För konstmusikaliska förhållanden har medieintresset, precis som också internationellt, varit exceptionellt. Det var därför intressant att notera hur det ena arrangemanget, Fylkingen vid Moderna museet, delvis hamnade utanför medias radar. Istället var det Bonniers konsthalls hyllningskonsert på Drottningholms slottsteater som lyftes fram som den stora händelsen.
Sssch, idag firar vi John Cage
Vid ett seminarium i Oslo för ett par år sedan fick den amerikanska experimentella tonsättaren Pauline Oliveros frågan vilken relation hon hade till John Cage och den så kallade New York-skolan under 60-talet. Frågan föregicks av en diskussion om den experimentella scenen i San Fransisco under samma tid där Oliveros var ett av de tongivande […]
Nytt nummer av Nutida Musik: tema litteratur
Vad är skillnaden mellan att komponera musik och skriva litteratur? Hur ser man på material och form i musik respektive litteratur? Hur ställer sig interpretation i relation till det litterära skapandet? I det nya numret av Nutida Musik presenterar vi några musiker, tonsättare och ljudkonstnärer som ägnar sig åt det litterära. Det handlar inte så […]
P2 – melodiradio eller Public service?
Med Public service avses radio eller tv som ger allmänheten ett programutbud där programmen präglas av kvalitet och folkbildningsambitioner. Programmen skall vara berikande på så sätt att det ges utrymme för en mångfald av åsikter samtidigt som olika intressen skall beaktas, bland annat när det gäller kultur. I Sverige är Public service det samlande begreppet […]
Koreografi eller sammansmältning?
gefaltet är en gemensam föreställning av den tyska koreografen Sacha Waltz och den franske tonsättaren Mark Andre. Verket hade nyligen premiär i Salzburg under Mozartveckan och spelades därefter på Sacha Waltz hemmascen, Radialsystem V under festivalen MaezMusik i Berlin.
Bra mix av moderna klassiker och ny nordisk musik
Det var kallt och definitivt mörkt under festivalen Dark Music Days (Myrkir Músikdagar) som ägde rum i slutet av januari i Reykjavík. Festivalen inleddes med en konsert med Iceland Symphony Orchestra i sitt nya ”hem”, Eldborg i konserthuset Harpa. Orkestern bjöd på ett urval verk som alla fick sitt första framförande i Island, under den säkra ledningen av den nyligen utnämnde chefsdirigenten för Iceland Symphony Orchestra, Ilan Volkov.
Good mix of modern classics and new Nordic pieces
It was cold and certainly dark when the opening concert of the Dark Music Days (Myrkir Músikdagar) took place in end of January in Reykjavík. The concert was the Iceland Symphony Orchestra’s contribution to the festival at their “home” concert hall Eldborg in Harpa. The orchestra offered a selection of works, all of which were premiering in Iceland, under the firm direction of the newly appointed chief conductor of the Iceland Symphony Orchestra Ilan Volkov.
En övning i lyssnande
Cafe Oto är sedan ett par år tillbaka en viktig scen för improvisationsmusik i norra London och borde vara ett givet mål för alla Londonresenärer med minsta intresse för alternativmusik. En kväll i månaden ges där en konsert med deltagare i Eddie Prévosts workshop.
Anna Thorvaldsdóttir – med känsla för helheten
Anna Thorvaldsdóttir är en av de mest uppmärksammade yngre isländska tonsättarna på senare år. Hon komponerar för olika sättningar, för soloinstrument, kammarensemble och även för symfoniorkester. På festivalen Dark Music Days (Myrkir Músíkdagar) i Reykjavík, som hålls under årets mörka dagar, ägnades en hel konsert Anna Thorvaldsdóttirs musik med musiker som mestadels kom från ensemblen Caput.