Jag är litet nervös när jag vandrar in i Cinnober Teaters The Answering Machine, av upphovspersonerna kallad en ”dramainstallation”. Inte bara sådär spänd som man kan bli när man är på väg att träda in i en konstupplevelse, ett konstverk, vars regler och ramar är okända. Att jag dessutom är den enda besökaren får mig att känna mig än mer exponerad.
Arkiv
Folkfest med hög hipfaktor – Fire! på Fylkingen
Enligt arrangörerna fick cirka 60 personer vända i dörren efter att det blivit fullsatt. Det har inte hänt på Fylkingen sedan SUNN O))) för ett par år sedan. Även många stammisar fick besviket cirkla omkring Münchenbryggeriet för att slinka in efteråt och höra eftersnack och vara med på efterfest. Oavsett hur det var är en sådan här konsert redan på förhand dömd att vara ”historisk”. Litet så gick förhandssnacket. Var den det? Kanske.
Kvarkars rörelser – koreografi kring Morton Feldman
3:e våningen är verkligen något att glädjas åt i Göteborg. Koreografen Gun Lund och ljussättaren Lars Carlsson har vidgat det som tidigare var 24 kvadratmeter till 240 kubik inrymmande primärt danskonst, men även installationsverk och stundom konserter.
Musik i glappet – John Tilbury spelar Morton Feldman
Det finns inga tydliga gester eller riktningar hos Feldman. Inget samtal. Inget drama. De sena verkens utsträckthet ifrågasätter till och med själva tidens gång. Det är därför ingen lätt uppgift att göra Morton Feldmans musik rättvisa.
Vi gör en tidskrift – inte en katalog
Nutida Musiks Andreas Engström svarar Sveriges Radio P2 om radiokonsten.
P2 och radiokonsten – värt att nämna i Nutida Musik!
Erik Mikael Karlsson, Anna-Karin Larsson och Elle-Kari Höjeberg på Sveriges Radio och P2 i ett debattinlägg om Nutida Musiks nummer om radiokonst.
Visualiserad symfoni
Sacha Waltz är idag en av de verkligt uppburna koreograferna i Kontinentaleuropa. Sin framgång på senare år har hon nått bland annat genom så kallade koreograferade operor, där Dido och Aeneas från 2005 redan har en klassikerstatus.
Automater i rörelse
Verken i utställningen vill påminna oss om att inte ta konsten för seriöst, kan man läsa i utställningstexten till Automata a Cappella – Art as Game på Galerie Mario Mazzoli i Berlin. Vidare dras en parallell till leksaker, att konst är ett slags spel och att den inte har någon praktiskt nytta utan att det är upp till åskådarna att avgöra dess värde.
Fest och debatt – Nutida Musiks nummer om radiokonst
Nutida Musik släpper sitt nya nummer om radiokonst och firar. Onsdag 23 november kl 18.30. Det bli debatt, bar, tidningar, mingel och radiokonst. Medverkande i debatten: Susanne Skog (konstnär/journalist), Stina Oscarson (chef för Radioteatern), Magnus Bunnskog (Audiorama), Andreas Engström (Nutida Musik) Medverkande i festen: du och alla andra. Adress: TVS (Text Visuell Studion), Telefonplan, Stockholm, LM […]
Ljudet av ljus
En dansstudio som scen och konsertsal är egentligen inget märkvärdigt för ny musik. Men kanske denna gång var lokalen mer kongenial än vanligt, när två musiker och en ljuskonstnär mötts i en immateriell koreograferad installation, utsträckt i tiden som musik.