Som helhet betraktad var öppningskonserten ett utsökt sätt att presentera musik av artister som verkligen kan framträda och paketera detta i en attraktiv form där bild och ljud samspelar med miljö.
Arkiv
Vinden i pilträdet – japanskt no-spel för operascenen
Matsukaze • Opera av Toshio Hosokawa • 15 juli, Staatsoper/Schiller Theater, Berlin Inom ramen för festivalen Infektion vid StaatsOper/Schiller Theater i Berlins gavs det första tyska framförandet av Toshio Hosokawas opera Matsukaze. Efter uruppförandet i Bryssel tidigare i år har operan hunnit med att framföras både i Luxemburg och Warszawa innan den landade i Hosokawas […]
Upplevelsesemester utan nyskapande kultur
Gagneffesten/Skankaloss • 8-9 juli 2011, Gagnef Utan vägbeskrivning rullar vi in mellan bostadshusen i en liten by i Dalarna. Som förstagångsbesökare är mina förväntningar höga på denna anonyma festival som det så ofta surras om i hipsterns innekretsar.
Ny musik i det finska sjöriket – Minna Huuskonen om Time of Music i Viitasaari
Festivalen Time Of Music/Musiikin Aika i Viitasaari i centrala Finland startade 1982. Festivalen har stort internationellt renommé; här har inte endast de finska tonsättarna passerat revy, man har under åren också haft besök av internationella storheter som John Cage, Alvin Lucier och Michael Finnisy. Minna Huuskonen, som är född och uppvuxen i Viitasaari, arbetade med […]
Sommartoner från Färöarna
Festivalen Summartónar på Färöarna startades 1992 och är i år inne på sin 20:e upplaga. Nutida Musik besökte festivalen under en vecka i juni och fick möjlighet att prata med Kristian Blak, tonsättare, musiker och konstnärlig ledninare för Summartónar, om musiken på Färöarna.
Musikhögskolans dilemma
Kungliga Musikhögskolans festival ljudOljud har funnits i tre år och visar upp ett panorama över konstmusik ur den yngsta generationen. Men till skillnad från övriga konsthögskolors elevutställningar är det mediala intresset obefintligt. Hans Höglund, kompositionsstudent vid Musikhögskolan i Stockholm, tror sig förstå varför.
Sammanhang man normalt inte ser – Øyvind Torvund om Grønland Kammermusikkfestival
Den tredje upplagan av Grønland Kammermusikkfestival i Oslo gavs 3-5 juni. Festivalen ges två gånger om året och innebär ett slags avslutning av Ny Musikks vår respektive höstprogram. Ny Musikks konstnärlige ledare Øyvind Torvund är också den som håller i festivalen. Andreas Engström passade på att ställa några frågor i pausen mellan två konserter.
Flum på Grønland
Grønland Kammermusikkfestival • öppningskonsert • 3 juni, Oslo Grønland Kammermusikkfestival i Oslo, i stadsdelen Grønland, är en av de mest intressanta festivalerna i sin genre. Den tredje upplagan har som övergripande mål att utforska den drömaktiga världen och presentera en musik som tar oss in i andra dimensioner. Resan går från Debussy och fransk impressionism […]
Nordiska Rådets musikpris 2011 till Mats Gustafsson
Den svenske saxofonisten Mats Gustafsson tilldelas årets musikpris på 350 000 danska kronor med motiveringen att han ”inte bara förnyar saxofonspelet, han återuppfinner det och skapar nya världar av musik mellan tonerna och bortom bruset”. Vidare heter det att Gustafsson har ”ett kompromisslöst uttryck, total närvaro, drabbande energi och stor lyhördhet mot sina medmusikanter”. Temat för […]
Heiner Goebbels inleder Athelas Festival
Heiner Goebbels och Gustav Mahler • Athelas New Music Festival • 28 maj, Köpenhamn Inom loppet av ett par veckor har två danska festivaler för ny musik riktat blicken söderut mot den gräns man i andra sammanhang nuförtiden bevakar hårt, mot Tyskland. På Sporfestivalen i Århus (se recension) låg fokus på ljudkonst och Berlin. Den […]