Ljudkonstfestivalen Bonn hoeren ägde i år rum för femte gången. Det av Beethovenstiftung finansierade projektet innefattar bland annat artists-in-residence, stadskonstnärer, vilka under en längre tid arbetar i staden med utvecklingen av bland annat permanenta ljudinstallationer.
Arkiv
Våldet i fokus – Calixto Bieitos Die Soldaten en musikdramatisk fullträff utan att överraska
Den katalanske regissören Calixto Bieitos uppsättning av Alois Zimmermanns opera Die Soldaten är välgjord, effektiv – och ibland ”för mycket”, men överraskar inte. Istället är det hans sätt att tillvarata den musikaliska dramaturgin som imponerar.
Ljuden av galenskap – Salvatore Sciarrinos operor Lohengrin och Macbeth
I en värld där Verdis operor under ett år spelas 2586 gånger och Salvatore Sciarrinos blott 16, känns årets upplaga av Infektion!, festivalen för ny opera och musikteater på Staatsoper Berlin, viktig i sitt fokus på det italienska samtida avantgardet, och i synnerhet Salvatore Sciarrino.
Klangutforskning. Dai Fujikura på Båstad kammarmusikfestival
Årets upplaga av Båstad kammarmusikfestival, även denna gång med Karin Dornbusch som konstnärlig ledare, var lika omväxlande, överraskande och intressevidgande som den brukar vara. Ett trettiotal musiker från hela världen gestaltade i olika kombinationer veckans 23 konserter med musik från Monteverdi fram till idag.
Med känsla för detaljer – XLR-Female debuterar
XLR-Female utgörs av Liz Allbee, Steffi Weismann, Margarete Huber, Anouschka Trocker och Antje Vowinckel – samtliga sedan länge etablerade på Berlins experimentella musikscen. Med Sink or Swim – fünf musikalische Rettungsmassnahmen framträdde de i Sophiensaele, en scen som ofta presenterar föreställningar i gränsområdet mellan dans, experimentell musik och performance.
Mångtydigt mirakel i Mare Balticum
Den svenska tonsättaren Reine Jönsson, som för en större publik främst är känd för den eklektiska operan Cecilia och apkungen för ganska precis ett decennium sedan, har utvidgat repertoaren med operan Miraklet i Mare Balticum.
En audiovisuell historielektion
Kvällen är den första av fyra ”förfester” inför höstens Sound of Stockholm. Med tre olika, men ändå sammanlänkade akter har föreningen Sekt satt ihop en audiovisuell historielektion.
Klanger som öppnar rummet
Kevin Volans är idag den internationellt kanske mest namnkunnige sydafrikanske tonsättaren och det är hans musik som ägnas denna kväll på Färgfabriken. Konserten inleds med uruppförandet av Percussion Concerto, ett verk beställt av KammarensembleN och skrivet för Jonny Axelsson.
Bilden av framtiden drunknar i nostalgi
I centrum på Moderna Museets utställning Dansmaskiner står mötet mellan Kraftwerks åtta animerade 3d-musikvideor och modernismens fascination inför maskinerna som ett tecken för framtiden. Här visas bland annat Viking Eggelings Diagonalsymfonin, René Clairs Entrácte, flera av Picabias teckningar och en scenografi. Här finns också flera fina kollage, teckningar, fotografier och en hel del måleri från 20-talet.
Mellan tolkning och replik – Sven-David Sandströms Matthäus-Passion i Berlin
Det finns något lika påträngande kaxigt som genuint fromt i Sven-David Sandströms musikaliska projekt, som kan sammanfattas med Kyrkan och Bach. Tills för nyligen komponerande han under tre år så gott som uteslutande körmusik för kyrkan, och precis som med Bach finns numera till varje helgdag verk signerade Sandström. Nu har han komponerat en Matthäus-Passion.