Med drömska ljudmattor, pianoklanger – ömsom dramatiskt hamrande, ömsom ljusa och lätta, och med knirkanden, kanske dörrar över trösklar eller från en säng – skapa Kim Hedås stämningar för Arnaías/Penelopes existentiellt sökande dubbeltillstånd.
Arkiv
Med känsla för detaljer i kärnreaktorn
Erik Peters recenserar Okända rum – en iscensatt musikföreställning framförd av ensemble Lipparella i samarbete med Teatr Weimar i Reaktorhallen.
Ledare 3 2013-14 Minne
Minnet utgör själva grundstommen i vår identitet, vi rör oss framåt i livet men förstår bakåt. Men det är samtidigt något mer djupgående än tydliga grepp om egna erfarenheter eller den kognitiva förmågan att memorera händelser och fakta.
Vinnarna av Nutida Sound 2014 – skivpriset för svensk konstmusik
Priset Nutida Sound 2014 går till Lisa Ullén, Nina de Heney & Okkyung Lee; Andreas Eklöf & Mats Persson; samt Anders Dahl & Skogen. Lisa Ullén, Nina de Heney & Okkyung Lee, Andreas Eklöf & Mats Persson, samt Anders Dahl & Skogen får musikpriset Nutida Sound 2014. Priset som delas ut för fjärde året uppmärksammar 2013 års […]
Nutida Sound 2014 – Årets konstmusik på skiva
Nomineringen till Nutida Sound 2014 – årets konstmusik på skiva är klar! Av nio förnämliga skivor kommer en tredjedel, tre stycken, att vaskas fram och koras som vinnare av priset Nutida Sound. Offentliggörandet sker i samband med Samtida Musiks festival Vårflod.
Ledare 2 2013 – överlagringar, identiteter, övergångar
En tredjedel av de föreningar som står bakom Sound of Stockholm, som har fått utökat stöd från Kulturförvaltningen, får sina bidrag från Stockholms stad indragna 2014. Vad håller Kulturförvaltningen på med? Kulturpolitik, skulle de nog hävda.
Ledare 1 2013 Natur – Miljö – Aktivism
Det här numret är del två i en trilogi som inleddes med numret om fåglar och fiskar (# 4 2010) och som är tänkt att avslutas med ett nummer om biologi. Tanken är att gå från ”konkret” (en fågel är väl konkret) till abstrakt (det är svårt att både se och intellektuellt greppa biologiska processer). […]
Ledare # 3-4 2012-13
Många tonsättare ser det som en kreativ höjdpunkt att få skriva för orkester. Samtidigt kritiseras orkestermusik ofta för att vara en otidsenlig, förstelnad konstform, fast i 1800-talets estetik och strukturer. I det här numret tittar vi närmare på dagens orkestermusik, och utan att ställa dessa poler mot varandra kan denna konflikt ses som en röd […]
Skyltfönster för Kairos alternativmusik
Festivalen 100live i Kairo arrangeras av 100copies, den enskilt viktigaste aktören inom alternativmusik i Kairo och Egypten med skivutgivning och konsertarrangemang. Sedan snart ett år presenterar man konserter varje fredag i den nyöppnade studion i downtown.
Seminarium om Musik, koreografi och notation
Tidskriften Nutida Musik arrangerar ett samtal mellan tre koreografer och två tonsättare. Detta innebär starten för arbetet med ett temanummer om koreografi. Hur ser kommunikationen mellan koreograf och tonsättare ut? Använder man notation eller andra metoder? Hur förhåller sig tonsättare respektive koreograf till notation? Och hur förmedlar man sina respektive notationer till varandra och till […]