Tidskriften Nutida Musik arrangerar ett samtal mellan tre koreografer och två tonsättare. Detta innebär starten för arbetet med ett temanummer om koreografi. Hur ser kommunikationen mellan koreograf och tonsättare ut? Använder man notation eller andra metoder? Hur förhåller sig tonsättare respektive koreograf till notation? Och hur förmedlar man sina respektive notationer till varandra och till […]
Arkiv
Norrbotten tar täten
Den kanske mest ambitiösa festivalen för ny konstmusik i Sverige på flera år ges i dagarna i Piteå och Luleå i Norrbotten. Nutida Musik passade på att ställa några frågor till Odd Sneeggen, konstnärlig ledare för New Directions. Vad finns det för fördelar med att arrangera en festival i Norrbotten och två mindre städer som […]
Nutida Sound – skivpriset för svensk konstmusik
Priset Nutida Sound går till Anna Petrini, Lise-Lotte Norelius och Dan Fröberg & Alexandra E. Lindh. Anna Petrini, Lise-Lotte Norelius och duon Dan Fröberg & Alexandra E. Lindh får musikpriset Nutida Sound. Priset som delas ut för tredje året uppmärksammar 2012 års tre intressantaste skivor inom den nyskapande musiken. Bakom priset, som delades ut under Samtida […]
Nutida Sound – årets konstmusik på skiva 2013
Nomineringen till Nutida Sound 2013 – årets konstmusik på skiva är klar! De nio nominerade skivorna från 2012 är:
PR eller kulturarv? – Statens musikverk i konflikt med uppdraget
I en debattartikel för ett drygt år sedan ifrågasatte jag hur det då helt nya Statens musikverk använde sina resurser. Man verkade satsa mycket på PR och varumärkesbygge och jag konstaterade att detta låg långt ifrån kärnverksamheten. Den här typen av offensiv satsning verkar nu ha givit resultat – men tyvärr inte som man möjligen […]
Debatt: Musikkritik kan se ut på många sätt
Esaias Järnegard bemöter Anne Pajunens debattartikel om Geigerfestivalen Anne Pajunen reagerar starkt på min text om invigningskonserten på Geigerfestivalen 2012 som publicerades på nutidamusik.com. Detta för att efterlysa ”ett samtal kring hur olika konstmusikaliska verk benämns och bemöts i text”. Merparten av texten tecknar detta mot ljuset av den otillräcklighet hon utläser ur min artikel. […]
Debatt: Hur tolkar och skriver vi om ny musik?
Kommentar till Esaias Järnegards recension av invigningskonserten på Geigers novemberfest 2012. Under invigningskonserten till Geigers novemberfest, 1 november, framförde jag mitt verk Undantagskatalogen – index. Glädjande nog kunde man några dagar senare läsa en recension i Nutida Musik. I denna ägnar recensenten Esaias Järnegard mitt verk ett stycke (sammanlagt tre meningar). Det är inte mycket […]
Aisthesis, del 1 – en tondöv historia
I den nyss utkomna antologin Aisthesis, estetikens historia del 1 (Thales: 2012) avser redaktörerna från Södertörns högskola Sara Danius, Cecilia Sjöholm och Sven-Olov Wallenstein att presentera en ”karta” över estetikens utveckling från 1700-talet till andra världskriget.
Mer om konstvärldens hierarkier än om ljud
”Vad är egentligen musik? Och vad gör den till något som är mer än ljud?” Smaka på den problemformuleringen från presstexten. Eller ta namnet på utställningen, Mer än ljud, lika pretentiöst som märkligt. För vad är det som är mer än ljud? Musik, tydligen, för det är musik i konsten som utställningen på Bonniers Konsthall handlar om.
Frågan om den nutida konstmusiken
Vad är nutida konstmusik? Frågan har ställts sedan den dag termer som nutida musik, samtida musik, Contemporary Music, musiques contemporaines, Neue Musik, etcetera, introducerades för en musik som inte bara görs nu, utan är aktuell, angelägen. Nu har diskussionen tagit fart igen. Detta med anledning av ett föredrag som i somras hölls i konstmusikens själva epicentrum, Darmstadt.